Waarom verkopen jou teveel moeite kost

Veel zelfstandige professionals steken veel te veel energie in het verkopen van hun dienst of product. We denken dat het ‘erbij hoort’ en ‘de moeite waard is’. Maar is dat zo? Hoe zou je leven eruit zien als verkopen je veel makkelijker af ging?

In dit artikel geef ik je 3 redenen waarom het veel zelfstandigen teveel moeite kost om te verkopen en wat je daar aan zou moeten doen.

1. De klant is jouw spiegel

Klanten zijn erg menselijk, weet je. Ben jij onzeker over hoe je overkomt? Twijfel je of de klant jouw aanbod wel aantrekkelijk vindt? Hier hebben klanten een neus voor. Ze gaan je gedrag kopiëren en gaan ook twijfelen… aan jou! Het gevolg is voor de hand liggend: de klanten zijn niet overtuigd om bij jouw bedrijf een product af te nemen. Ze weten niet waarom ze voor jou zouden moeten kiezen en kiezen er daarom voor om helemaal niets te kopen.

Besef je dus dat jouw twijfels over hoe je overkomt uiteindelijk zorgen voor minder omzet. Hoe fijn zou het zijn als je deze klanten wél kunt overtuigen?

Vraag je af waarom je onzeker bent over hoe anderen jou en jouw bedrijf ervaren. Wat wil je zélf dat jouw bedrijf uitstraalt? Kijk vervolgens kritisch naar je bedrijf: straalt wat jij in gedachten hebt ook daadwerkelijk van jouw website, visitekaartje, folder, etc. af? Stel jezelf de volgende vraag: wat moet er veranderen zodat ik volledig achter mijn bedrijfsuitstraling kan staan? Schakel hierbij waar nodig een vormgever in.

2. Ze vinden je onaantrekkelijk

Zonder uitzondering zie ik dat iedere zelfstandige die twijfelt over zijn huisstijl klanten probeert te bereiken die zijn (of haar) uitstraling absoluut niet aantrekkelijk vindt. We worden vaak geleerd dat een ontwerp vooral erg mooi moet zijn. Maar weet je? Dat wat jij mooi vindt, kan je klant verschrikkelijk vinden. Geen wonder dat je jouw klant (to be) niet aanspreekt!

Stel je voor welke impact het heeft op je bedrijf wanneer je een logo hebt dat jouw doelgroep niet aanspreekt. Erger nog: als de eerste indruk en sfeer rond jouw bedrijf zo onaantrekkelijk is dat jouw doelgroep zichzelf niet bij jou binnen ziet lopen of met jou in contact wil komen. Zie je hoeveel extra moeite je dan moet doen om jouw klanten te bereiken en overtuigen?

Een aansprekende bedrijfsuitstraling is één van de belangrijkste dingen die je moet meenemen in het ontwerpproces. Als je dit ingrediënt in je branding hebt verwerkt, is de kans op een succesvolle verkoop 20% groter! Reken maar uit wat jij per week misloopt.

3. Je kunt veel meer dan de klant kan zien

Ik spreek de laatste tijd veel zelfstandigen die tegen het probleem aanlopen dat ze niet weten hoe ze moeten laten zien wat hen speciaal maakt. Vaak is hun aanbod en expertise in de loop der jaren uitgebreid en verder ontwikkeld. Maar hun huisstijl heeft pijnlijk stilgestaan. Hoe kan je de klant dan kwalijk nemen dat hij niet gelooft dat jij expert bent in jouw vak en dus niet bij jou gaat afnemen voor jouw expertise? Als we het niet zien, dan geloven we het niet.

Verkopen begint al zonder dat je een woord gesproken hebt.
Het oordeel van klanten staat al klaar zodra ze jouw folder gezien, maar nog niet gelezen hebben!

Het is heel belangrijk om ervoor te zorgen dat je precies weet wat jouw potentie is. En zorg ervoor dat je klanten die waarde gaan ZIEN. Dat bereik je niet alleen door prachtige volzinnen te schrijven. Eerst moet je met beeld, kleur en sfeer duidelijk maken dat jij dé professional bent waar zij naar zoeken.

Succes!


 
Vond je dit artikel waardevol?
Meld je aan voor mijn e-zine en ontvang meer tips over hoe je als zelfstandige je eigen branding kunt verzorgen. Ken je iemand die ook veel aan mijn artikelen zou hebben? Tip hem of haar!

One Reply to “Waarom verkopen jou teveel moeite kost”

Reacties zijn gesloten.