Het verborgen nut van jouw lettertype

Het verborgen nut van jouw lettertype

Afgelopen november was ik samen met mijn gezin op een heerlijke vakantie op het altijd zonnige Gran Canaria. Na een paar dagen zon, zwembad en lekker eten verlangden we naar een “echte” Hollandse boterham. Tussen alle ‘supermercados’ zochten wij naar een degelijke bakker. We ontdekten de perfecte bakkerij. Zijn naam en logo stond groots en trots op de gevel.
Aan alle aandacht die aan de letters van zijn logo besteed waren konden we aflezen wat het werk van de bakker voor hem waard was. We zagen aan de details van de letters hoe de liefde voor details ook de bakker bezig moest houden om de lekkerste broodjes te maken. Hoe hij zijn ingrediënten netjes afwoog, zoals de ontwerper de juiste kleuren had gekozen. We konden ons voorstellen hoe de bakker zijn brood met zorg bereidde –net als zijn logo met zorg ontworpen was. Zonder ook maar 1 stap binnen gezet te hebben, wisten wij al hoe zijn brood moest smaken.
De broodjes waren inderdaad heerlijk en bevestigden het idee wat we al kregen bij de eerste blik. Het gevolg was dat wij alleen nog broodjes van deze bakker wilde eten.

Woorden, letters, we zien ze bewust of onbewust de hele dag door. Het is een van de belangrijkste manieren om te communiceren. Het begint op je geboortedag, de drukker maakt zo snel mogelijk een kaartje met daarop jouw naam en jouw geboortedatum. Iets wat vervolgens iedereen met letters en cijfers in zijn kalender zet.
Woorden zien we ook op onze smartphone wanneer de wekker afgaat, op het bestelbusje van de koerier, het toetsenbord, de ondertiteling van een film, ons favoriete kookboek – we komen er niet onderuit. Zelfs als je de taal niet begrijpt, kan je vaak aan de vorm van woorden zien wat er gecommuniceerd wordt.

Ik geef een paar voorbeelden:


Maakt de tijdsgeest duidelijk
 

Laat de ernst van de boodschap zien
 

De waarde: deze letters zijn net als de aanbieding 1 dag houdbaar
 

Ik ben merkmaker en merkcoach. Ik coach en maak merken van zelfstandige grootdenkers. Zonder dat je het door hebt, hebben de vormen van letters alles te maken met het maken van een merk.
Zoals het bakken van brood zorg nodig heeft bij de bereiding, precieze afweging van de ingrediënten en liefde voor de details. Zijn de vormen van de letters die jij gebruikt op jouw site, visitekaart, afbeeldingen etc. belangrijk voor jou als zelfstandig professional. Het geeft de indruk dat je van deze tijd bent – of juist niet. Dat je van waarde bent – of juist niet. Maar misschien nog wel belangrijker; het geeft de indruk dat iemand jouw klant is – of juist niet.

De vorm van de letters in jouw huisstijl werken een beetje zoals de toon van je stem en de gebaren die je gebruikt. Probeer deze zin maar eens zonder intonatie uit te spreken en je armen over elkaar:

“Het was vandaag weer zo’n dag”

Spreek de zin nog eens uit. Nu met een lach op je gezicht en je armen gespreid.
Je merkt, de gebaren en de klanken doen ook iets met de woorden. Door een lettertype bewust te gebruiken of ze speciaal vorm te geven voor jouw logo of complete huisstijl kan je exact sturen met wat je wilt communiceren en hoe.

Ik geloof dat een lettertype in eerste plaats niet mooi maar functioneel moet zijn.

Wil jij je beter onderscheiden als ondernemer?

Tijdens een gratis online inspiratiesessie geef ik hier meer aandacht aan. Hierin:
– Leer je welke fout de meeste ondernemers maken, waardoor ze klanten aantrekken die eigenlijk niet bij ze passen.
– Ontdek je waarom nu juist beeld zo belangrijk is voor een stabiele stroom aan klanten.
– Krijg je mijn 3 gouden tips waarmee je klanten aantrekt die jouw waarde in een oogopslag inzien en je goed willen betalen voor je mooie werk.

Interessant? Kom naar deze gratis online inspiratiesessie op vrijdag 2 februari om 9.30 uur.
Je bent van harte welkom, reserveer hier je plek.