De kracht van (jouw) mislukkingen

Zelfstandigen die anderen klein willen houden, ik zie ze nog te vaak. Het is onwenselijk om elkaar laag te houden of in parkeerstand te zetten.

Fouten maken, mislukken, floppen, in duigen vallen, struikelen, stuklopen, zakken, tekortschieten; iedereen doet het en ook jij zult er niet aan ontkomen. Het hoort gewoon bij het leven en zeker bij ondernemen. Jij stelde een doel met jouw prachtige bedrijf, je hebt een missie en een visie waar je mensen mee kunt helpen zoals ze nog nooit geholpen werden. Maar ook: zodat jij verder kunt groeien dan je nu bent. Jij hebt een doel die nu nog buiten jouw bereik ligt. En nu, nu je nog middenin dit proces zit, lijkt de keuze voor jouw missie soms op een grote fout.

Onderweg naar jouw doel komt er een moment dat je gaat struikelen. Door de lat steeds hoger te leggen en jezelf verder te duwen in jouw groei, zal je een keer vallen. Je zult vaker gaan horen “misschien leg je de lat te hoog”. Maar laat je niet klein maken. Zolang jij bepaalt waar de lat ligt, ligt hij nooit te hoog. De weg er naartoe kan anders verlopen dan jij vooraf bedacht had, maar jij kunt er komen. Alleen al het feit dat jij het zelf bedacht hebt, betekend dat jij het in je hebt om dit doel te bereiken.

Laat ik je vertellen hoe het anderen niet gelukt is om met succes hun doel of missie te bereiken:
Babette heeft een gespecialiseerde webshop met stoffen. Ze verkoopt duurzame stoffen, naaipatronen, regelmatig geeft ze workshops voor het maken van knuffels, daarnaast staat ze wekelijks op een lokale markt. Dit doet ze allemaal om haar missie te bereiken; dat alle kinderen in Nederland die onder de armoedegrens leven van moderne en goede kleding voorzien kunnen worden.

Helaas voelt de webshop aan als een hobby en straalt het dit ook uit. Ze trekt weinig klanten aan en maakt een lage jaaromzet. Daar kan ze niet van leven met haar man en jonge gezinnetje.
Doordat Babette twijfelt aan haar bedrijf, draagt ze dit ook uit. Zo trekt ze alleen klanten aan die ook twijfelen aan haar bedrijf en daardoor niet of nauwelijks afnemen. Het voelt als falen, hoe gaat Babette haar missie nog halen?
Babette haar fout is dat zij niet 100% achter haar keuze voor een webshop staat, haar middel om haar missie te bereiken. Daardoor kan zij haar bedrijf niet vol zelfvertrouwen presenteren en is alles wat ze onderneemt binnen haar onderneming een last.

Dan neemt Babette een verrassende beslissing. Zij besluit haar webshop te stoppen, ze stopt met het marktkraam en start een stoffenwinkel, eentje waar je echt langs moet.
Haar besluit om haar missie serieus te nemen, uit de parkeerstand te komen, hier vol achter te staan en dit ook uit te dragen, maakte haar stoffenwinkel onwijs aantrekkelijk. Met als resultaat dat Babette binnenkort de eerste kinderen van goede kleding kan voorzien.

Hier is de sleutel; leer van alles wat voelt als een fout of vergissing. Alle ervaringen, alles waar je tegenaan loopt, en vooral je fouten, zijn waardevol. Laat het je uitdagen om de fout niet twee keer te maken en dwing jezelf om achter jouw keuze voor jouw missie of doel te blijven staan. Leer vervolgens hoe jij jouw zelfverzekerdheid en het vertrouwen in jezelf kunt uitdragen, als persoon en ook als professional. Zodat je de klant raakt en hij daardoor voor jou kiest.

Je zult struikelen, vallen, je zult vragen hebben en twijfelen of je er goed aan doet. Maar als jij luistert naar jouw hart en blijft opstaan, zal je blijven groeien. Zo haal je een doel. Zo kan je opbloeien.

Wil jij een Opbloeiend Bedrijf?

Meld je dan aan voor een gesprek, ik kan je absoluut helpen.

x Anne

One Reply to “De kracht van (jouw) mislukkingen”

Reacties zijn gesloten.