De creativiteitsspier is een metafoor voor hoe creativiteit werkt, als een spier. Want net als spieren kun je creativiteit trainen of juist laten verslappen. Iedereen heeft spieren, net als iedereen creativiteit in zich heeft.

Hoe getrainder de creativiteitsspier, hoe groter de drang is om iets te bedenken, creëren en/of oplossen.
Hoe zwakker de creativiteitsspier, hoe meer er gebruik moet worden gemaakt van externe bronnen om iets te kunnen bedenken, creëren en/of oplossen.

Tegenwoordig wordt onze creativiteitsspier weinig gebruikt.
Dat is een probleem.
Niet alleen voor jou persoonlijk overigens, het is een probleem waarmee we wereldwijd worstelen. Het is steeds lastiger geworden om vlot met nieuwe oplossingen te komen.
Het is trouwens ook een probleem wat wijzelf hebben gecreëerd. Niets nieuws, dat is bijna altijd het geval.

Wie zijn creativiteitsspier niet met regelmaat gebruikt heeft moeite met het bedenken van nieuwe ideeën en oplossingen die origineel en bruikbaar zijn.
Als je erop gaat letten herken je vanzelf de mensen met een zwakke creativiteitsspier. Je zult je verbazen hoeveel dat er zijn.

De oorzaak is eenvoudig.
We hebben een manier gevonden om ons nooit meer te vervelen, altijd een antwoord beschikbaar te hebben, niets echt zelf meer te (be)denken.
Weet je het niet? Google het.
Verveel je jezelf? Netflix. TikTok. Instagram. You name it.
Zoek je inspiratie? Pinterest.
Opzoek naar je eigen unieke stijl? Volg een workshop, masterclass of coaching traject.

Om ’t laatste voorbeeld huil ik altijd stilletjes een beetje.
Man, man, man. Hoe diep moet je gezonken zijn om je EIGEN stijl te vinden bij iemand anders? Het vat direct goed samen wat ik bedoel te zeggen:

We tappen zelden nog uit onze eigen bron.
Wat je ziet is dat we bijna niet meer zelf hoeven te (be)denken en trainen daardoor onze creativiteitsspier nauwelijks nog.

Het gevolg liegt er niet om.
In het boek “Buiten de Lijntjes” beschrijft sir Ken Robinson hoe het aanpassingsvermogen een noodzaak is geworden. Iets waar ik mijzelf alleen maar bij kan aansluiten. Onze wereld is nog nooit zo snel en zo extreem veranderd. Oplossingsgericht kunnen handelen is dan simpelweg nodig.
Heb je het over oplossingsgericht, dan heb je het over creativiteit: iets nieuws kunnen bedenken, creëren en/of oplossen.

Hopelijk begrijp je nu waarom ik zeg: creativiteit heeft de toekomst.
Omdat het zo is.
Zonder creativiteit zullen organisaties in het verleden blijven hangen.
(Binnenkort een nieuw artikel waarom jij goed kunt verdienen aan jouw creativiteit…)

Kijk eens om je heen? Bied weerstand aan het gemak.
Ga zelf creëren.

Denk je ook: Hoe doen anderen dat toch?

Dan is het Design Netwerk wat voor jou

Elke 3e donderdag van de maand, 9 – 10.30 uur Aanmelden is gratis  

Design Netwerk