Je kent het wel.
Je stelt een scherpe prijs voor, vertelt duidelijk wat je daarvoor kunt bieden en verstuurt de offerte. Een mooie deal, een no-brainer. Hier gaat de klant voor, je weet het zeker.

Maar het is te duur, volgens de ander tenminste.

Na een afwijzing kun je twee dingen doen

  1. Je zakt in prijs tot de klant je niet meer duur vindt.
  2. Je accepteert de ‘nee’ en informeert naar de oorsprong van de afwijzing.

Persoonlijk zou ik voor de tweede optie gaan.
Accepteer de ‘nee’ en ga open in gesprek met de ander. Zonder de ander alsnog te willen overtuigen èn zonder oordeel.

Er zal altijd iemand zijn die het te duur vindt, altijd iemand die het een logisch tarief vindt en altijd iemand die een hoger bedrag had verwacht, ongeacht de prijs die je vraagt. Zakken in prijs is dus totaal nutteloos. Daarnaast maak je jezelf behoorlijk onzeker door elke keer van tarief te wijzigen. Er is niets mis met 100% achter je eigen tarieven te staan. Sterker nog, mensen zullen het aantrekkelijk vinden en je als expert zien wanneer je overtuigd bent van je eigen waarde.

Het heel interessant om te weten waarom iemand je afwijst.
De meest gegeven reden bij een afwijzing is geld gerelateerd. Toch is het budget of tarief vaak niet de reden voor afwijzing. Dit doen we, bewust of onbewust, zodat we onszelf een lastig, ongemakkelijk of soms zelfs confronterend gesprek besparen.
Het is te vergelijken met het moment dat je als puber de verkering verbreekt met “het ligt niet aan jou, het ligt aan mij”. Terwijl je eigenlijk uitgekeken was op elke zaterdag naar hetzelfde café, de jeans of het haar.
Had de ander niet veel meer aan die informatie gehad?

Het heel spannend om na te vragen waarom iemand je afwijst
Klotsende oksels, klamme handen, brok in je keel. Ik ken het ook.
Maar wanneer je dit gesprek aandurft, jij de moed hebt, geef jij jezelf de ruimte om te groeien.

Je leert dat de ander meer of juist minder informatie nodig had.
Je niet goed begreep.
Of een heel andere manier van communiceren op prijsstelt.

Alleen door het gesprek aan te gaan weet jij wat je de volgende keer anders zou kunnen aanpakken, zodat je een goede deal kunt sluiten waar iedereen blij mee is.
Inclusief jijzelf.

Vraagje ...

Zou jij jezelf inhuren?

Goed verdienen als ontwerper begint met deze vraag. Benieuwd waar jij kansen laat liggen om goed te verdienen als ontwerper? Boek nu een vrijblijvend adviesgesprek met mij.

Boek direct een gesprek