Het gesprek begint pas als je NEE hoort.
Niet mijn woorden. Dit werd mij geleerd tijdens een verkooptraining. Iets wat ik niet toepas overigens en anderen ook niet leer in mijn salestrainingen.
Wat ik anderen wel leer is dit:

De JA of NEE is al bepaald vóór het gesprek.
Voor je de vergaderruimte binnenloopt.
Voor jij je stem laat horen aan de telefoon.
Voor je in beeld komt voor het videobellen.

De JA of NEE is al bepaald vóór zij jou spreken.
Als het een rotdag is en hij blij is om even over wat anders te praten (JA).
Als het heerlijk weer is en zij asap naar de BBQ wil (NEE).
Als hij al vaker van je gehoord heeft en mega enthousiast is over je werk (JA).

Het gesprek begint niet als je een NEE hoort.
Het gesprek is een bevestiging voor de ander: dit wil ik inderdaad (niet) nu.
Het gesprek hoeft niet uit te komen op een duidelijk JA of NEE.

Soms heeft een klant even de ruimte nodig om tot een goede beslissing te komen.
Een goede beslissing kan ook zijn dat hij nu NIET voor jou kiest.
Niemand wil een geforceerde werkrelatie omdat jouw bankrekening gespekt moet worden.

Krijg je vaak NEE te horen? Mooi.
Dat betekent dat mensen in jouw aanwezigheid durven te kiezen. Geef ze die ruimte. Trust me: zolang je genoeg mensen spreekt, komt die JA vanzelf.

Vraagje ...

Zou jij jezelf inhuren?

Goed verdienen als ontwerper begint met deze vraag. Benieuwd waar jij kansen laat liggen om goed te verdienen als ontwerper? Boek nu een vrijblijvend adviesgesprek met mij.

Boek direct een gesprek