Eén ding staat vast: je zult altijd zoeken naar een vorm om meer omzet te draaien.
Dankzij de jaarlijkse inflatie is financiële stilstand gelijk aan achteruitgang.
Dat betekent niet dat je altijd maar je tarief moet verhogen. Je kunt bijvoorbeeld ook een nieuwe prijsstrategie hanteren.

Een prijsstrategie is een soort plan van aanpak, waarop jij je prijs bepaalt. Het is een belangrijk onderdeel voor je marketing & sales. Veel gebruikt in de retail en iets waar jij als ondernemer ook bij stil mag staan.
Veel ondernemers kiezen trouwens voor een combinatie van verschillende strategieën voor hun diensten en / of producten.

6 veel gebruikte prijsstrategieën in de grafische branche

  1. Prijs op basis van je kosten
  2. Value-based pricing
  3. Psychologische prijsstelling
  4. Pakketprijzen
  5. Follow-the-leader
  6. Marges

Prijs op basis van je kosten
De meest gebruikte prijsstrategie in de branche. Meestal een uurtarief, gebaseerd op de kosten die je maakt en de bijbehorende winst die je wilt maken.

Value-based pricing
Bepaal je prijs op basis van wat je dienst voor de klant waard is. Zeker een interessante manier van aanpak, tegelijk niet altijd even eenvoudig toe te passen. Je gaat hier voorbij jouw tijd. Een concept (tijd) dat niet eenvoudig los te laten is.

Psychologische prijsstelling
Over getallen zijn al veel onderzoeken geweest en de algemene conclusie is dat mensen meer oneven geprijsde artikelen afnemen dan even. Daarom kost bijvoorbeeld een fles douchegel 6.99 of 4.97 en geen 7.00 euro.
Het oneven getal aan het einde zorgt dat onze hersenen dit interpreteren als een goede deal.

Pakketprijzen
Vaak verward met value-based pricing. Handig als je je diensten wilt bundelen en de klant wilt verleiden in 1x meer af te nemen. Je kunt bijvoorbeeld een huisstijl, site en brochure als logisch pakket aanbieden. Om het aantrekkelijk te maken, zak je bij pakketprijzen iets in prijs. Zo hoef je maar 1x te onderhandelen voor meerdere opdrachten.

Follow-the-leader
Niks met het liedje te maken. Je kijkt hier naar de prijzen van (wie je klant ziet als jouw) concurrentie. Wat vragen zij voor hun diensten? Vervolgens bedenk je hoe je bekend wilt staan: als de slimme goedkope(re) optie, dan duik je eronder. Met een hogere prijs zet je jezelf neer als exclusiever. Een bewuste positionering dankzij je tarief.

Marges
Uiteraard kan je ook geld verdienen door de juiste marges te rekenen. Een marge is de prijs die boven op deze extra kosten (van derden) komt. Lees hier wat een gezonde marge is.

Vraagje ...

Zou jij jezelf inhuren?

Goed verdienen als ontwerper begint met deze vraag. Benieuwd waar jij kansen laat liggen om goed te verdienen als ontwerper? Boek nu een vrijblijvend adviesgesprek met mij.

Boek direct een gesprek