Naast dat je een uurtarief kunt bepalen op basis van je kosten, één van de meest gebruikte prijsstrategieën van designers, kan je ook je prijs baseren op wat je dienst voor de klant waard is.
Dit heet value-based pricing.

Deze prijsstrategie gaat voorbij de vuistregel ‘tijd is geld’.
Een concept waarvoor we heel anders moeten denken dan we voorheen zijn geleerd. Uiteraard moet je uiteindelijk wel voldoende omzetten, zodat je leven leiden geen lijden wordt. Gelukkig zal je vaak juist meer omzetten met een value-based dienstverlening en is je klant veel beter geholpen dan wanneer jij uurtje-factuurtje toepast. Het zit zo:

Bij het toepassen van een uurtarief ga je in op de urgente vraag die de klant jou stelt. Eventueel stel je nog een aantal vragen, maar al snel ga je over op het uitvoeren van de oplossing van de – door de klant – geschetste vraagstukken. Dit is snel, productief en op korte termijn ideaal voor de klant.
Het is de pijnstiller tegen je hoofdpijn.

Bij het toepassen van value-based pricing ga je in het probleem achter de vraag van de klant. Je kunt dit doen omdat je weet wat er echt speelt – en dus ook wat er echt gedaan moet worden om het werkelijke probleem op te lossen. Dit is een duurzame werkwijze, geeft diepgang aan je werk en biedt de juiste oplossingen aan de klant voor een lange(re) termijn.
Als een uurtarief de pijnstiller is, is value-based pricing de fysiotherapie waardoor je een betere zithouding aanleert.

Reminder: een klant verdient geld dankzij zijn zichtbaarheid, jouw werk.
Hoeveel is dat de klant waard? Dat weet je door je doelgroep te kennen, weten wat er speelt: verlangens, problemen, gebreken, valkuilen, blindspots, etc, etc. Als je dit weet, weet je ook wat het hen waard is.

Nu hoor ik je denken “mijn klant heeft geen probleem”.
Als dat waar was, hadden ze jou niet nodig. Aan jou de taak om te ontdekken waarom ze jou nodig hebben.

Je leert je doelgroep kennen door altijd met hen in gesprek te zijn, samen te werken en een transparante, eerlijke communicatie te hebben.
Kortom: door een gezonde zakelijke relatie te hebben, weet je wat jouw waarde is voor de klant. Aanvullend kan je bijvoorbeeld een marktonderzoek (laten) doen.

Je bent geen algemene vormgever meer.
Door te kiezen voor een value-based pricing strategie, kies je voor expertise, een specialisme, een werkwijze die zich richt op een kernverlangen van de klant. Dat betekent dat je niet elke grafische opdracht aanneemt. Althans niet voor deze value-based price.
Je kunt een klant hiervoor doorverwijzen naar een collega, alsnog een uurtarief toepassen of je klant leren zelf aan de slag te gaan met jouw ontwerpen.

Dat laatste is misschien nog wel de meest lucratieve werkwijze.
Denk bijvoorbeeld aan het ontwerpen van een huisstijl voor een organisatie inclusief overdracht/licentie, waarna er een training volgt zodat de hele marketingafdeling begrijpt hoe de (nieuwe) visuele identiteit toegepast moeten worden. Dit is een hele overzichtelijke dienst, dat voor dit soort organisaties een hoge waarde heeft en jij je volledige creativiteit in kwijt kunt.

Lees hier meer over de meest gebruikte prijsstrategieën in de grafische branche.

Vraagje ...

Zou jij jezelf inhuren?

Goed verdienen als ontwerper begint met deze vraag. Benieuwd waar jij kansen laat liggen om goed te verdienen als ontwerper? Boek nu een vrijblijvend adviesgesprek met mij.

Boek direct een gesprek