Stel … je hebt al weken last van enorme buikpijn.
Je googelt en vindt een arts, hij raadt zijn eigen oranje pilletjes aan.
Met deze oranje pilletjes zal jouw buikpijn als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Zou je? De kans is klein.

Nu spreek je je broer.
Hij heeft ook eens enorme buikpijn gehad.
Na het innemen van een oranje pilletje waren alle klachten verdwenen.
De kans is groot dat je een oranje pilletje neemt.

Het verschil is de geloofwaardigheid.
Het is geloofwaardiger wanneer iemand anders jou(w dienst) aanbeveelt dan wanneer je zelf zegt dat je goed bent.

Elke review is een aanbeveling.
Het is een bevestiging dat aantoont dat je waarmaakt wat je belooft.

Uiteraard is de ene aanbeveling de andere niet. Klanten weten niet altijd wat ze kunnen achterlaten als review en zo krijg je soms veel reviews die op elkaar lijken. Een situatie die je wilt vermijden. Wanneer testimonials juist het complete plaatje kunnen laten zien, maken ze jou(w diensten) sterker.
Aantrekkelijker
Betrouwbaarder.

Een paar tips:

1. Laat klanten altijd zelf een review delen
Dit kan via bijvoorbeeld Google, LinkedIn of Facebook. Zo kunnen potentiele klanten zien dat de aanbevelingen echt zijn. Iets wat heel belangrijk is in de huidige wereld, waar artiesten een ‘trollenleger’ kunnen opzetten om populairder te lijken.

2. Interview klanten regelmatig zelf
Dit is direct een mooi evaluatie moment. Laat de klant zijn hele verhaal vertellen. Niet alleen wat de samenwerking heeft opgeleverd, zeker ook de twijfels vooraf. JUIST die twijfels zijn herkenbaar voor je potentiële klanten en trekken leads over de streep.
Deze interviews kan je terug laten komen op je site als tekst, audiofragment of video.

3. Naam en rugnummer
De potentiële klant wil weten wie hem voor ging. Was dat iemand zoals hij? Kan jij zijn issues echt aan? Gebruik daarom ALTIJD beeldmateriaal, ondersteund met een (bedrijfs)naam en eventuele andere relevante informatie. Of het nu een foto, video of een screenshot van een chatbericht is: deze informatie maakt je reviews betrouwbaarder.

4. Stel goede vragen
Stuur wat vragen naar de klant toe, als hij zelf een review gaat schrijven / delen. Laat de klant vertellen over zijn hele reis; vooraf, tijdens en achteraf.
Zo help je de ander om met de juiste informatie te komen, zodat hij een overtuigende review achterlaat.
Dit hoeft geen aanbeveling te zijn zonder twijfel, zoals ik bij punt 2 al aangaf.

Goede reviews helpen je beter te verkopen.
Mensen kopen alleen bij iemand die zij vertrouwen en een aanbeveling helpt hen bij die beeldvorming. Daarnaast geeft het jou ook een steeds beter beeld van de behoefte van de klant, vooral wanneer je mensen ook zelf interviewt. Je leert bijvoorbeeld welke twijfels klanten vooraf kunnen hebben en wat zij – naast je mooie ontwerp – zo waarderen aan jou.

Vraagje ...

Zou jij jezelf inhuren?

Goed verdienen als ontwerper begint met deze vraag. Benieuwd waar jij kansen laat liggen om goed te verdienen als ontwerper? Boek nu een vrijblijvend adviesgesprek met mij.

Boek direct een gesprek