Een offerte schrijf je wanneer er om gevraagd wordt, ze zijn vrijblijvend en voor beperkte tijd geldig.
Als (B2B) ontwerper ben je niet verplicht om offertes te schrijven, al zullen veel bedrijven dit wel van je verwachten.

Hoe vaak schreef jij een offerte die geen opdracht geworden is?
Hoeveel tijd heb je gestoken in al die offertes?
Je zult ervan schrikken als je dit echt eens een tijd bijhoudt. Zonde van je tijd, niet?

Laten we eerlijk zijn, vaak vragen we offertes op om prijzen te vergelijken.
Hollands als we zijn kiezen we vervolgens de gemiddelde prijs. Niet te hoog, niet te laag. Ik zeg t nog eens: offertes worden vaak gebruikt om jou te vergelijken met een willekeurige andere ontwerper.

De klant vergelijkt appels met peren.
De andere ontwerper hoeft niet een gelijkwaardige collega te zijn. Hoe zou de klant dit moeten weten? Daarnaast kiezen ze jou op basis van prijs en niet op basis van inhoud, kennis, expertise of gegarandeerde resultaten.

Is dat echt wat je wilt?
Die vraag heb ik mijzelf jaren geleden ook gesteld en het antwoord was voor mij de reden dat ik gestopt ben met het schrijven van offertes voor standaard vormgeef werk. Ook als coach schrijf ik zelden een offerte.

Zijn offertes niet zinvol dan?
Ja zeker wel. Soms kom je er niet onderuit, wanneer je bijvoorbeeld een uitgebreider project aanneemt of bijvoorbeeld een site of app gaat ontwerpen. Dit zijn momenten dat het loont om even goed te zitten, alle wensen noteert voor de klant en zo het hele traject goed in kaart brengt. Je wilt dit soort opdrachten niet klakkeloos aannemen.

Bij overzichtelijkere trajecten en opdrachten is een offerte overbodig.
Je tijd is kostbaar, een offerte schrijf je alleen wanneer het echt zin heeft.

Zo schrijf je nooit meer offertes

  1. Regel bij een offerteaanvraag een (bel)afspraak om de opdracht te bespreken.
  2. Benoem de vraagprijs tijdens het gesprek.
  3. Geef de opdrachtgever een korte bedenktijd, wanneer nodig.
  4. Bij akkoord stuur je de klant een schriftelijke bevestiging van de (prijs)afspraak.

Tip: zorg dat de klant deze afspraak schriftelijk accordeert, net als bij een gewone offerte.

Deze werkwijze scheelt je niet alleen tijd.
Het zorgt er ook voor duidelijkheid, je weet tenslotte in korte tijd of de opdracht doorgaat. Iets waar je alleen maar blij van kunt worden.

Toch een offerte schrijven? Lees dan hoe een offerte een mooie kans is om te laten zien wie je bent, wat je doet en wat je waard bent.

Vraagje ...

Zou jij jezelf inhuren?

Goed verdienen als ontwerper begint met deze vraag. Benieuwd waar jij kansen laat liggen om goed te verdienen als ontwerper? Boek nu een vrijblijvend adviesgesprek met mij.

Boek direct een gesprek