Is het slim om nog maar 1 dienst aan te bieden?
En ben je dan nog ‘gewoon’ grafisch ontwerper?
Of geef je er een andere naam aan om duidelijk te maken wat je doet?
Branding expert, zichtbaarheid coach, eindbaas reclame, concept designer, online nerd, pixelprakker, multi media duizendpoot, huisstijljunkie: ik heb ze allemaal al eens voorbij zien komen.

Misschien fijn om te weten: dit is een vraag waar veel zelfstandige vormgevers tegenaanlopen.

De afgelopen jaren was het algemene geluid vanuit coaches en trainers: “focus je op 1 expertise”.
Dit vanuit de gedachte dat je dan de meeste kans op succes hebt.
Ondanks dat deze manier van ondernemen zeer succesvol kan zijn, zal jij als creatief ondernemer hier waarschijnlijk enorme weerstand bij voelen.

Alles wat je aandacht geeft, groeit.
Vanuit dat perspectief is het logisch om te kiezen voor 1 expertise, om zo explosief te groeien als expert in [… vul maar in]. Maar als je zwaar ongelukkig wordt van 1 dienst uit te voeren, is succes behalen als branding expert een enorm ongelukkig bestaan en verre van succesvol.

Succesvol zijn kan alleen als je iets doet wat je een voldaan gevoel geeft.
Succesvol zijn is in de eerste plaats houden van jezelf, van wat je doet en van hoe je het doet.
Daarna komt pas het vervullen van een materieel (en aards) verlangen, zoals het hebben van geld, status, macht enzovoort.

Raad ik je dan het ‘multi passionate’ ondernemen aan? Nee.
Als je van alles iets doet, doe je alles een beetje.
Door alles een beetje te doen, zal je overal een beetje succes krijgen.
Pas wanneer je echt ergens 100% voor gaat, 1 doel, 1 passie, kan je grote stappen of zelfs sprongen maken en kan je pas een diepe indruk nalaten.
Focus je dus zeker op één doel, passie of wens als je daarmee echt een indruk wilt achterlaten.

Geef je talenten de ruimte!
Nadat ondernemers horen dat focus op één ding je helpt om succesvol te worden, denken de meeste ondernemers dat dit betekent dat zij ook maar 1 dienst mogen aanbieden.
Als je dit doet, beperk je de talenten die je hebt. Het is in zekere zin een belediging voor de potentie die diep in jou verborgen zit. Diep binnen ons allemaal zijn er prachtige edelstenen, prachtige talenten verborgen.
De zoektocht naar je talenten, jouw edelstenen. Dat is creatief leven.
Het proces om van die ruwe steen een prachtige diamant te maken. Dat is creatief ondernemen.
Als creatief ondernemer ben je aan jezelf verplicht jouw talenten te onderzoeken en dit te polijsten tot iets waardevols.

Hopelijk leg ik zo begrijpelijk uit waarom jij als ontwerper of andere beeldmaker de weerstand voelt bij de focus op 1 dienst en waarom dit niet werkt voor jou.

Toch staan succesvolle ondernemers allemaal bekend om 1 specialisme.
Is dat alles wat ze DOEN? Nee. Het is waar ze om bekend staan.
Bedenk je waar je om bekend wilt staan. Als dat lukt ga je mensen aantrekken die dit nodig hebben en / of interessant vinden. Zodat jij iets waardevols voor hen kunt betekenen en er geld voor kunt vragen.

Zolang jij je focust op één doel, passie of wens en dit combineert met bekendheid heb je de vrijheid te doen waar jij je goed bij voelt. De vrijheid om jouw talenten te blijven onderzoeken en aan te bieden als dienst.
Zo kan Oprah Winfrey – bekend als televisiepresentatrice van The Oprah Winfrey Show – naast presenteren ook haar eigen televisiestation oprichten (OWN), vrouwen wereldwijd adviseren, acteren en nog veel meer van haar talenten benutten.
Zo kan de HEMA – bekend van de HEMA rookworst – ook rompertjes, borden en champagne verkopen.
En zo kan jij dat ook.

Kortom, voor je marketing & sales is het goed om je te focussen op 1 expertise. Maar als creatief professional killing. Pak het liever in 3 stappen aan:

  1. Focus je op één lange termijn doel.
    Of passie of diepe wens.
  2. Zorg dat je bekend staat om 1 ding.
    Dit kan heel breed zijn van specialisme tot een karaktereigenschap.
  3. En vul dit in met jouw waardevolle talenten.
    Diensten waar behoefte aan is èn waar jij je goed bij voelt.
Hielp deze kennis je verder?

Dan is dit ook wat voor jou 👇

Bezoek hèt BizzFest voor ontwerpers: Hart voor design.
Hier komen de designers van Nederland samen!

Geloof me, dit wil je niet missen.

Meer informatie