Meer verdienen
Meer omzet
Meer winst. Het kan soms uitdagend zijn.

… we maken het vooral onszelf ingewikkeld.

Door altijd in de verkeerde hoek te zoeken, laten we geld liggen.
We zoeken altijd naar nieuwe opdrachtgevers. Ondertussen vergeten we onze huidige klanten.
Feit: je verkoopt makkelijker aan iemand die al eens bij jou heeft afgenomen. Je huidige klantenbestand zit vol met dit soort mensen!

Meer verkopen zonder veel investeringen
Wanneer een klant binnenkomt voor een site en uiteindelijk weggaat met een site, een nieuw logo en visitekaartjes, hebben we het over cross-selling. Meer verkopen aan bestaande klanten is slim. Zonder grote investeringen, kan je meer verdienen.
Daarnaast is het een slimme manier voor een beeldmaker, zoals jij! (Hoe dat precies zit laat ik je in deze blog zien).

“Cross-selling verwijst naar het aanbieden van extra producten die combineerbaar zijn met de aankoop van de klant.”
Bron: salesforce

Voor je aan cross-selling start is het belangrijk dat je de klant kent.
Als je goed kunt inschatten waar de klant behoefte aan heeft, is de kans groter dat je aanbod als goed advies aanvaard wordt.
Kortom: je garandeert jezelf van verkoop.

Klanten zijn zich vaak niet bewust van de (andere) mogelijkheden, waar jij ook bij kunt helpen. Wanneer je merkt dat dienst Y perfect aansluit op dienst X, kan dit een waardevol aanbod zijn voor je klant.

Het is een win-win-situatie in kwadraat.
Wanneer de klant positief reageert en dienst Y ook afneemt, stijgt niet alleen je omzet.
De klant zal zich beter geholpen voelen. Hij zal je (werk) nog meer waarderen en terugkomen met en nieuwe opdracht.
Win-win² dus.

Cross-selling als ontwerper
In de praktijk kun je jouw moment pakken op 3 momenten:

  1. Tijdens het aannemen van de opdracht
  2. Wanneer de opdracht loopt
  3. Tijdens de oplevering van de opdracht

Tijdens het aannemen van de opdracht
Stel jezelf tijdens het aannemen van de opdracht kritische vragen.
Ziet de klant iets over het hoofd?
Waarom wil hij jouw hulp?
Wat moet er veranderen? Wat moet daar allemaal voor gebeuren?

In gesprek ontstaat er ruimte voor (extra) advies. Advies om meer af te nemen, voor een beter eindresultaat.
Let op. Dit moment werkt alleen bij mensen die je volledig vertrouwen. Vaak zijn dit mensen die je al langer kennen. Ze volgen je actief op LinkedIn, zijn al langer klant of jullie zijn bijvoorbeeld beide lid van dezelfde vereniging.

Wanneer de opdracht loopt
Als de opdracht eenmaal loopt kan opnieuw een adviesmoment ontstaan. Je kunt hier hetzelfde toepassen als hierboven; adviseer om dienst X, Y en/of Z ook af te nemen, voor een beter eindresultaat. Omdat het contact nu warmer is, zal de klant je meer vertrouwen dan bij het aannemen van de opdracht.

Tijdens de oplevering van de opdracht
Persoonlijk vind ik dit het leukste moment. Tijdens de oplevering van de opdracht kan je het perfecte moment creëren voor een grotere verkoop. Natuurlijk, je kunt je ontwerp als bestand mailen. Maar het kan zoveel leuker – voor de klant én voor jou.
Maak een feestelijk moment van de oplevering! Gebruik een toffe presentatie en neem de klant mee in het verleden. Wat het is geworden én … de potentie.
Laat letterlijk ZIEN wat er meer mogelijk is en geef de klant direct de optie om af te nemen.
De klant zal enthousiast zijn, zich gevleid voelen en je nog meer waarderen.

Win-win²

Nog even dit…

Ben jij al lid van Anne's Mastermind?

Leer van vakgenoten en breid je netwerk uit!

  • 12 online ontmoetingen via MS Teams
  • Altijd op woensdagochtend
  • 12 januari t/m 6 april 2022
Voor maar 103 euro ex btw.

Lees meer en meld je aan