“Mijn tarief blijft vast, ik verhoog het soms bij een nieuwe klant”
Een uitspraak die ik vaker hoor. Je doet het misschien zelf ook, of je kent iemand die dit toepast. Het klinkt heel eerlijk. Maar eigenlijk is het allesbehalve dat.

Goed verdienen aan je werk stopt niet wanneer je een (uur)tarief overeengekomen bent met de opdrachtgever.
Eerder schreef ik al wat voor prijs je moet rekenen als ontwerper.
Ook deelde ik al eens een andere manier om (blijvend) meer geld te verdienen aan je werk. Er zijn overigens diverse manier om goed geld te verdienen als ontwerper of andere beeldmaker. Maar daarover later meer.

De waarde van geld daalt
Terwijl je kennis & kunde over de jaren juist in waarde stijgt, dankzij studies en ervaringen, zal de waarde van geld zakken. Dit komt door de jaarlijkse inflatie.
Inflatie is een economisch proces waarbij geld minder waard wordt dankzij de stijging van prijzen in het algemeen. Met als gevolg dat je minder kunt kopen van hetzelfde geld.
Dit betekent dat je voor 1L frisdrank dit jaar meer betaalt dan afgelopen jaar.

De inflatie is elk jaar anders.
Dit hoef je gelukkig niet zelf bij te houden, in Nederland houdt het CBS dit nauwkeurig voor je bij.

Omdat de inflatie de huidige waarde van geld bepaalt, is het belangrijk om jaarlijks te checken hoe we ervoor staan.
De ontwerper die sinds 2011 een uurtarief van 60 euro aanhoudt, verdient nu – 10 jaar later – 18% minder. Kan 18% minder boodschappen doen, 18% minder investeringen doen en 18% minder luxe op vakantie.
Het is misschien een wat scheve vergelijking, maar je begrijpt mijn punt.

Je bent hypocriet?
Een veel gehoord argument om je tarief ‘stil te laten staan’ is dat het niet eerlijk is naar de klant toe, hypocriet zelfs. “Ik kan mijn tarief niet aanpassen, dat voelt niet goed.”
Ik snap het.
Het kan ongemakkelijk zijn om dit aan te geven.
Als ik eerlijk mag zijn? Het is voornamelijk niet fair naar jezelf.

Je doet jezelf te kort!
Je mag ervan uitgaan dat jouw klant óók zijn prijzen (minimaal) aanpast naar de inflatie. Als je er op die manier naar kijkt, is er eigenlijk helemaal niks aan de hand.

Kortom: een slimme ondernemer kijkt elk jaar naar zijn uurtarief en past het minimaal aan naar de inflatie. Zo blijf je in verhouding hetzelfde verdienen als het voorgaande jaar.

Je wilt je ook gewoon je boodschappen kunnen blijven betalen.
Toch?

Hielp deze kennis je verder?

Dan is dit ook wat voor jou 👇

Bezoek hèt BizzFest voor ontwerpers: Hart voor design.
Hier komen de designers van Nederland samen!

Geloof me, dit wil je niet missen.

Meer informatie