Onlangs heb je besloten je tarief te verhogen.
Mooi.
Slim.
Verstandig.

Al komt deze keuze wel met een probleem
Want: hoe communiceer je met je klanten dat je meer geld wilt verdienen? Of kan je – zoals Jos Burgers hier zegt – de reden beter maar vermijden?

Geen prettig gevoel
Uiteraard wil je je tarieven verhogen. Naast ontwerper ben je ook gewoon ondernemer en bij ondernemen komt groei in omzet & winst kijken. Toch voelt het voor veel ontwerpers niet oké om hun tarieven te verhogen bij terugkerende klanten. Bang dat de klant hen te duur vindt.

‘Te duur’ is een goed teken
Zolang genoeg klanten bij je afnemen, ben je niet te duur. Daar mag de focus op liggen voor jou, als maker. Uiteindelijk kan je met maatwerk ook maar een handje vol klanten bedienen. Niet iedereen hoeft je klant te zijn. Alleen degene die je tijd echt waard is: iemand die je betaalt.

Lees hier hoe je een goed uurtarief kunt berekenen.

Redenen om je tarief te verhogen
Je kunt verschillende redenen hebben om je uurtarief te verhogen.
Maar eerlijk? De reden doet er niet toe.
Er zijn geen afspraken over de (uur)prijs van een ontwerper. En de klant zal het een worst wezen welke reden je hebt voor het verhogen van je tarief.

Raak ik dan klanten kwijt?
Ja. Je zult klanten kwijtraken als je je tarieven gaat verhogen. Hoe extremer de verhoging hoe meer klanten je zult verliezen.
Niet dankzij de hogere kosten overigens. Je hebt de klant simpelweg een reden gegeven om je af te wijzen. Je hebt hen een lastig, ongemakkelijk of soms zelfs confronterend gesprek bespaard. Het nou eenmaal makkelijker om te zeggen dat je te duur bent dan “ik vind je mega irritant” of “ik vertrouw je niet”.

Maar, hoe vertel je nu dat je tarief omhooggaat?
Oke. Het aankondigen van de prijsverhoging doe je alleen bij een regelmatig terugkerende klant. Klanten die 1x per halfjaar (of minder) een opdracht geven vallen hier niet tussen. En nieuwe klanten hebben uiteraard niks aan dit nieuwtje. Bij hen reken je gewoon de prijs die je op dat moment hanteert.

Zo communiceer je een prijsverhoging

  1. Introduceer de verhoging
  2. Maak het voorspelbaar
  3. Zorg voor begrip
  4. Creëer een reden om te blijven
  5. Kies een eenduidige aanpak
  6. Geef de klant keuzevrijheid

Introduceer de verhoging
Een eenvoudig mailtje naar terugkerende klanten of klanten met een strippenkaart, waarin je de prijsverhoging aankondigt, is voldoende.
Laat sowieso weten wanneer je tarieven wijzigen.

Maak het voorspelbaar
Zorg voor een terugkerend ritueel. Een klant vindt het fijn om te weten wat er aankomt. En uiteindelijk is voor jou ook fijn als dit onderdeel is van je werkwijze. Een veel gekozen moment voor een tariefverhoging is de jaarwisseling.

Zorg voor begrip
Je wilt dat de klant zijn geld aan jou blijft toevertrouwen. Dat doe je niet door te delen dat je ‘nu eenmaal wilt groeien als ondernemer’. Introduceer een reden die voor je klant logisch voelt. Bijvoorbeeld omdat je jaarlijks je tarieven aanpast naar de inflatie, of omdat je in de afgelopen periode gespecialiseerd bent in je vak. Besteed hier niet meer dan 1 zin aan. Je hoeft je hier verder niet voor te verantwoorden (het is jouw onderneming, jouw keuze).

Creëer een reden om te blijven
Zoals ik eerder al aangaf zet je de deur open om je af te wijzen. Dit voorkom je door direct een reden te geven om te blijven. Geef je klant bijvoorbeeld de komende periode nog de kans om bij jou af te nemen voor het oude (huidige) tarief.

Kies een eenduidige aanpak
Zorg dat je bij elke klant hetzelfde afspreekt. Zo kom je overtuigend over en weet iedereen (inclusief jijzelf) waar ze aan doe zijn.

Geef de klant keuzevrijheid
Door de klant het idee te geven dat hij iets te kiezen heeft, zal hij zich vrij voelen om te blijven. Geef de klant daarom iets om je dienst mee te vergelijken, het liefst een andere dienst van … jou.
Denk aan een uurtarief vs strippenkaart, meerdere diensten samen (pakket) tegen een DIY-training enz enz.

Overigens kun je ook meer verdienen zonder je tarief te verhogen.
Zo zou je in je kosten kunnen snijden, je aanbod wijzigen of een nieuwe prijsstrategie kunnen hanteren.

Denk je ook: Hoe doen anderen dat toch?

Dan is het Design Netwerk wat voor jou

Elke 3e donderdag van de maand, 9 – 10.30 uur Aanmelden is gratis  

Design Netwerk