Sinds ik coach, krijg ik nogal eens de vraag hoe het zit met de kosten van derden, zoals drukwerkkosten. Wie betaalt wat nu precies? En hoe communiceer je dit met de klant?
Zelf was ik daar vroeger ook onzeker over, maar door research en wat trial and error, werd het mij helder.

Waarom een marge
Wanneer een klant een opdracht aan jou geeft, wil je als ontwerper dat het ontwerp goed tot zijn recht komt. Je werkt daarvoor samen met een goede drukker, betrouwbare tekstschrijver, de beste webdeveloper en/of fotograaf met oog voor het vak. Om alles in goede banen te leiden, onderhoud je het contact met deze expert(s) en draag jij de verantwoordelijkheid naar de klant toe.
Zit er een fout in het drukwerk? Jij regelt dat het opgelost wordt. De juiste bestanden van de fotograaf? Jij regelt het. Doe je dit niet, kan jij niet garanderen dat het project naar tevredenheid afgerond wordt. En als de klant niet (optijd) betaalt, moet jij jouw rekening(en) nog wel kunnen betalen.
Los van de tijd die je hierin steekt mag de verantwoordelijkheid en het risico zich terugbetalen. Dit doe je door een marge boven op de kosten van derden te berekenen.

Een marge is de prijs die boven op deze extra kosten (van derden) komt.

Wat communiceer je met de klant
Wanneer ik een opdracht krijg, bereken ik hoeveel uren ik hieraan kwijt ben. Daarnaast bekijk ik de waarde van mijn dienst voor de klant. Dit kan per opdracht verschillen. Op basis hiervan maak ik een prijsvoorstel. Als je dit puur op basis van je uurtarief doet krijg je:

(aantal uren) x (uurtarief) = maakprijs

Maar dan ben je er nog niet. Als het ontwerp uiteindelijk gedrukt moet worden, lijkt het logisch dit vooraf te berekenen en op de offerte te zetten. Mijn advies: doe dit niet.
Geef jezelf en de klant de vrijheid in de loop van het ontwerpproces de juiste drukker of andere expert te vinden. Zet liever ‘eventueel drukwerk in overleg’ op de offerte.

Samenwerken
Een samenwerking met een andere professional is kostbaar. Dankzij jullie relatie weet jij dat je goed werk kunt leveren en de ander is dankbaar met de opdracht(en) die jij hem geeft. Uiteraard staan hier kosten tegenover. Soms is het tarief van de ander bespreekbaar en kan je onderling een persoonlijke prijsafspraak maken. Dit geeft je direct ruimte voor een marge. Maar ook zonder zo’n persoonlijke prijsafspraak is het heel gewoon om een marge op de kosten te doen.

Net als bij het bepalen van je (uur)tarief zijn er ook hier geen algemene afspraken over het bepalen van een marge. Je kunt zelf bepalen wat jij vindt wat je (risico) waard is.
In de meeste basisgevallen hanteer ik 30% van de drukwerk kosten als marge. Let wel: dit is een indicatie. Soms is 10% beter, andere keren is 70% helemaal niet vreemd. Kies wat voor jou goed voelt.

De totaalsom wordt dan:
(maakprijs) + (kosten derden + 30% kosten derden) = totaalbedrag

Factuur
Als je tandpasta koopt in de supermarkt staat er op het bonnetje nooit vermeld welke marge de supermarkt berekend heeft voor de tandpasta.
Ook heb ik nog nooit iemand boos bij de kassa zien staan, omdat hij de tandpasta veel goedkoper had kunnen kopen als hij dit rechtstreeks bij de fabriek in China had afgenomen.
Zo werkt het ook voor jou. Met de klant (en dus ook op de factuur) communiceer je de marge die je berekend niet.
Let op, dit is geen bedrog. Het is de prijs die jij rekent voor het afnemen van deze dienst / dit product. Net als de supermarkt een prijs rekent voor een tube tandpasta.

Op de factuur staat dan iets als:
Maakprijs
Kosten derden incl marge +
= Totaalbedrag

Over prijsbepaling heb ik eerder deze blog al eens geschreven. Een manier om ook (blijvend) meer geld te verdienen aan je werk is door je te verdiepen in auteursrecht. Daar schreef ik eerder al deze blog over.

Een interessante tool om een marge te berekenen vind je op berekenen.nl/a-z/marge-berekenen
Of bereken het percentage eenvoudig via rekenmachine-calculator.nl/procenten/

Hopelijk is het nu duidelijker hoe je geld kunt verdienen dankzij het uitbesteden van werk.
Praat verder over dit onderwerp met vakgenoten in de Facebookgroep Graphic Design NL.

Hielp deze kennis je verder?

Dan is dit ook wat voor jou 👇

Bezoek hèt BizzFest voor ontwerpers: Hart voor design.
Hier komen de designers van Nederland samen!

Geloof me, dit wil je niet missen.

Meer informatie