De mega enthousiaste lead lijkt een ideale match, jouw hoofd gaat borrelen en je gaat direct aan de slag. Je stuurt 1 (of misschien 5, 8 of nog meer) idee(ën) toe, dit kan niet misgaan.
Vervolgens hoor je de ander … nooit meer.

Of de ander laat wèl van zich horen, je mag aan de slag en in je enthousiasme vergeet je een prijsafspraak te maken. “Ach is ook niet erg, dit voelt goed” denk je nog. Tot je de factuur stuurt en niets van de klant hoort.

Ghosting is het abrupt beëindigen van een relatie met een persoon of organisatie door je zonder uitleg terug te trekken uit de communicatie.

Het is een gebrek aan sociale vaardigheden.
Het is fatsoenlijker om te laten weten dat je geen interesse hebt, je schrikt van een bedrag, je verhuisd bent, een nieuw mailadres hebt, veranderd ben van telefoonnummer, failliet bent gegaan, ziek bent, etc, etc.
Helaas komt het steeds vaker voor.

Ligt het aan jou?
Was je werk niet goed?
Te enthousiast?
Dacht de ander dat je dit gratis deed?
Meestal niet. Mensen zijn minder naïef dan ze je laten denken.

Hoe de ander met jou communiceert, heb jij in de hand.
Lees dat nog maar eens. JIJ kunt bepalen hoe JIJ wilt dat mensen met jou communiceren. Eén ding wil je als ondernemer ALTIJD: dat de (potentiele) klant met jou blijft communiceren.

Zo voorkom je ghosting:

  1. Stop met mailen/chatten en ga (video)bellen of ontmoet de lead op locatie, zodat het contact persoonlijk wordt.
  2. Wees duidelijk over jouw verwachtingen, ook (zeker!!) als je denkt dat iets vanzelfsprekend is.
  3. Werk met aanbetalingen of deel facturen op, zodat je al (deels) betaald bent voor je begint.
  4. Maak (kleine) vervolgafspraken. Zoals: “ik bel je vanmiddag om te vragen of alles in goede orde ontvangen is”.
  5. Houd de communicatie kort. Binnen 48h geen reactie? Zoek dan zelf contact.

Kortom: als jij duidelijk, snel en persoonlijk communiceert is de kans klein dat (potentiele) klanten ineens niets meer laten horen.
Soms gebeurt het toch. Je kunt de klant niet meer bereiken wanneer hij/zij de factuur niet voldoet. Zoek dan contact met een incassobureau, wacht niet te lang. Zij kunnen je goed adviseren en helpen wanneer nodig, dit kost jou vaak niks extra’s (je klant wel).

Vraagje ...

Zou jij jezelf inhuren?

Goed verdienen als ontwerper begint met deze vraag. Benieuwd waar jij kansen laat liggen om goed te verdienen als ontwerper? Boek nu een vrijblijvend adviesgesprek met mij.

Boek direct een gesprek