Je tarief vaststellen als ontwerper kan lastig zijn. Waar moet je rekening mee houden? Het budget van de klant staat doorgaans niet op zijn voorhoofd en dan hebben we het nog niet eens over winst, vaste lasten of bijvoorbeeld pensioenopbouw.

In dit artikel geef ik een kijkje bij de ‘buren’, leg ik mijn bevindingen naast dat van anderen en deel ik het gemiddeld tarief van een zelfstandig (ZZP) ontwerper anno 2021. Mijn doel is dat jij een kans krijgt jezelf te vergelijken met vakgenoten.

Een goed tarief is een prijs waar je – als alle kosten betaald zijn – aan overhoudt. Hier schreef ik al eens over, klik hier als je meer wilt lezen over een prijs bepalen.

Hieronder een samenvatting van mijn bevindingen aan de hand van een anonieme enquête onder zzp designers in 2021.

 

Goed om te weten
De ondervraagden van mijn enquête waren 174 zelfstandig media vormgevers uit Nederland en Vlaanderen, waarvan 58% ervaren en 42% starters. Het merendeel (66%) van de ondervraagden werkt parttime, de overige 34% werkt 32 uur of meer per week.
Uit mijn onderzoek blijkt dat ontwerpers plezier in hun werk het belangrijkste vinden, ondervraagden beoordeelden het met een 9. Daarna volgt passie (8), creativiteit (8) en geld verdienen werd gemiddeld met een 7 beoordeeld.

Uurtarief voor grafisch ontwerp
De meeste ontwerpers werken met een uurtarief. Wat direct opvalt is het enorme verschil tussen deze vraagprijzen. Zo werd 20 euro per uur opgegeven, maar ook 120 euro per uur. Een opmerkelijk fors verschil van 100 euro per uur.
Waar volgens de laatste BNO de Branchemonitor het gemiddelde uurtarief van een zzp media vormgever 82 euro is, zegt Jellow dat het gemiddelde tussen 55 en 80 euro ligt. Uit eigen onderzoek blijkt, dat ervaren ontwerpers gemiddeld 65 euro per uur aanhouden als uurtarief, starters zitten fors lager met 49 euro per uur.
De waarheid zal ongetwijfeld ergens in het midden liggen.

Vraagprijs andere diensten
Een groot verschil tussen vraagprijzen zien we opnieuw bij andere diensten. Een deel van de ondervraagden houdt altijd een uurtarief aan, waar anderen juist kiezen voor één prijs voor een logo, site of illustratie. Hier had ik een minder groot verschil verwacht.

Gedeelde 1e en 2e keuze uurtarief
Top 3 illustraties
Top 3 (standaard) webdesign
Top 3 keuzes webshop & online leeromgevingen
Top 3 logo ontwerp
Top 3 brand design

* Overig: dit percentage had een hogere of lagere vraagprijs, hanteerde een uurtarief of de dienst was niet van toepassing binnen de huidige onderneming.

Bovenstaande tarieven zeggen niet alles.
Het zegt weinig over wat de ontwerper doet voor een opdracht, het werktempo, de opdracht zelf of het creatieve proces. Het zegt niets over de eindprijs van een dienst. Het doel is dan ook dat dit inkijkje ontwerpers voornamelijk een spiegel voorhoudt.

Maar liefst 71% van de ontwerpers geeft aan zijn tarieven aan te passen op gevoel, 16% past het zelden of nooit aan.

Top 3 inkomstenbronnen van ontwerpers
Net als de BNO Branchemonitor trek ook ik de conclusie dat uren declareren de grootste inkomstenbron (82%) is. Daarna volgen pakketdiensten (32%) en prijzen op basis van waarde (30%).
Opvallend is dat 10% royalty’s als inkomstenbron ziet. Terwijl elke maker dankzij een licentie of overdracht (blijvend) geld kan verdienen aan iets dat hij eerder heeft gemaakt. Een gemiste kans voor de andere 90%, als je het mij vraagt.

Conclusie
Het verschil tussen tarieven bij ontwerpers is groot, wat zich ook uit in flinke verschillen qua jaaromzet: van < 15.000 (50,6%) tot meer dan 70.000 (6%).
Ontwerpers zijn gevoelsmensen, dat zien we terug in de beoordeling van de 3 P’s (Passie, Plezier & Poen) en creativiteit of aan het feit dat de meesten hun prijzen intuïtief aanpassen.

Nog even dit…

Wanneer ga jij het lontje van je ideeën aansteken?

Doe mee aan dé workshop visionboard 2022 in Middelburg! Deze creatieve workshop geeft je richting voor het komende jaar.

Pak deze black friday deal