Een effectieve manier om meer te verdienen als ontwerper is starten met salesacties toe te passen. Salesacties zijn, de naam zegt het al, acties die je verkoop opleveren. Meestal direct, soms heeft het iets meer werk nodig.
Ik licht er 7 voor je uit.

7 x meer verdienen
7 verkoopacties die direct resultaat geven en je deze week nog kunt doen:

  1. Bel bestaande klanten
  2. Verhoog je prijzen
  3. Nodig jezelf uit als spreker
  4. Introduceer een “nieuwe dienst”
  5. Cold calling
  6. Organiseer een netwerkevent
  7. Creëer een urgentie

Bel bestaande klanten
Oke. Ik weet dat klanten “out of the blue” bellen voor veel ongemakkelijk aanvoelt. Toch raad ik het je aan om te doen. Vraag hoe de huidige samenwerking bevalt en “nu ik je toch spreek” vraag direct of er nog iets anders is waar je hen bij kunt helpen.
Wedden dat je een nieuwe opdracht krijgt?

Verhoog je prijzen
Het ligt enorm voor de hand, toch doen de meeste ontwerpers dit zelden. Prijzen verhogen zodat je meer kunt verdienen. Doe het. Je kunt zo namelijk voor precies hetzelfde werk meer verdienen. Easy.

Nodig jezelf uit als spreker
Op zakelijke netwerkevents zijn ze blij met sprekers! Nodig jezelf uit als spreker over kleur, zichtbaarheid, naamsbekendheid of welk onderwerp aan jouw werk gelinkt is.

Introduceer een “nieuwe dienst”
Als de meeste klanten bij jou komen voor drukwerk, weten zij vaak niet dat jij bijvoorbeeld ook animaties kunt maken van hun logo’s. Introduceer deze onbekendere dienst bij je huidige klanten, zodat zij ook dit soort opdrachten bij jou achter kunnen laten.

Cold calling
Er is een reden waarom callcenters bestaan. Het werkt namelijk.
Koude acquisitie heeft een hele slechte naam, I know, we vergeten alleen: it does the trick. Plan een vast moment voor cold calling. Maak een lijst met potentiële klanten en bel hen op. Verwacht NEE, je zult verstelt staan hoe vaak je toch JA krijgt.

Organiseer een netwerkevent
Ach waarom ook niet. Een spontane netwerkborrel voor klanten, nieuwjaarsborrel, kerstborrel, paasborrel, nazomerborrel. Keep it simple. Zorg dat iedereen een zakelijke +1 meeneemt. Zo vergroot jij je netwerk, krijg je een warmere relatie met je klanten en – let maar op – krijg je meer opdrachten.

Creëer een urgentie
Een urgentie kan bijvoorbeeld zijn omdat je vanaf komende maand je tarieven verhoogt en klanten nu nog snel gebruik willen maken van je oude tarief of wijs je klant bijvoorbeeld op een naderende feestdag, je agenda die volstroomt enzovoort.

 

Als je dit interessant vond, is dit artikel ook wat voor jou.
Ik omschrijf hier 6 meest gebruikte prijsstrategieën in de grafische branche.

Vraagje ...

Zou jij jezelf inhuren?

Goed verdienen als ontwerper begint met deze vraag. Benieuwd waar jij kansen laat liggen om goed te verdienen als ontwerper? Boek nu een vrijblijvend adviesgesprek met mij.

Boek direct een gesprek