Of je nu wilt of niet. Er is een fabel dat jij inmiddels als feit hebt aangenomen. Je heb jezelf iets wijsgemaakt.
Of wijs laten maken.

Zo zie ik veel makers zichzelf transformeren naar ‘kennisondernemer’ omdat dit meer zou moeten opleveren. Terwijl de werkelijkheid is dat goed verdienen vooral ligt aan je onderhandelingskwaliteiten en minder aan je vak.

Maar weet je? Het maakt niet uit welk vak je uitvoert.

Als je een slechte verkoper bent, zul je een slechte omzet draaien. PUNT.
Wat niet wil zeggen dat iedereen die een magere omzet draait ook een slechte verkoper is … alles is te leren.

5 fabels die je niet moet geloven als ontwerper

  1. Ontwerp is een uitstervend vak.
  2. Je zult nooit goed verdienen als ontwerper.
  3. Bedrijven zonder online aanbod overleven niet.
  4. Klanten willen niet investeren in design.
  5. Canva is een bedreiging.

FABEL 1: Ontwerp is een uitstervend vak

Kijk om je heen.
Alles om je heen is ontworpen. Alles wat geproduceerd is, is vormgegeven. Alles wat je ziet, is door iemand bedacht. Dat is niet voor niks. Organisaties weten wat een goed ontwerp met hun merk en / of producten doet. Daarom huren zij er professionals voor in.

Ja. Je kunt tegenwoordig relatief eenvoudig zelf iets ontwerpen. Maar eerlijk? Canva is niet meer dan een verijdelde versie van WordArt of Paint. En de ondernemers die vroeger WordArt gebruikten, gebruiken nu Canva. Prima toch? Kan jij je weer concentreren op de echte uitdagingen.

FABEL 2: Je zult nooit goed verdienen als ontwerper

Zoals ik hierboven al schreef maakt het niet uit wat je verkoopt, maar hoe (goed) je dat doet.

Er zijn bedrijven die 1500 dollar voor een paperclip vragen. Dat kunnen zij, omdat ze het kunnen verkopen. Niet omdat paperclips zo schaars zijn. Ook jij kunt als ontwerper goed verdienen. Niet door je blind te staren op je prijzen. Wel door te geloven in wat je doet, in een doelgroep die het best af is bij jou en een dienst die hier op aansluit.

FABEL 3: Bedrijven zonder online aanbod overleven niet

Ik wil niet ontkennen dat een online aanbod zoals een webshop of academy steeds meer vraag en afname heeft. Maar daarmee is ‘offline’ niet ineens van de kaart geveegd. Wat je zult zien is dat organisaties steeds meer de balans zullen zoeken tussen het gemak van online afnemen en offline ontmoeten.

Maak hier slim gebruik van!
Misschien kan ook jij een (deel van je) dienst(en) online verwerken. Zoals een concept presentatie geven via Teams of de marketing afdeling van klant X via Zoom een uitleg geven over hun huidige re-branding.

FABEL 4: Klanten willen niet investeren in design

Niemand wil betalen … tot zij inzien wat het hen oplevert.
Dit kan van alles zijn: tijdwinst, geld, klanten of bijvoorbeeld status.

Aan jou de taak om te weten waarom de klant wél wilt investeren in jou als ontwerper.

FABEL 5: Canva is een bedreiging

Canva is een zegen voor klant en ontwerper. Zo is het.

Het zit zo. Voor Canva op de markt kwam hadden veel ontwerpers klanten die hen wèl nodig hadden, maar NIET goed konden betalen. Dit levert de bekende discussies over tarieven op en eindeloze correctie rondes die niemand gaat betalen. Frustraties aan beide kanten, die nu overbodig zijn.

Canva geeft ontwerpers de mogelijkheid hun klanten te verwijzen naar een GRATIS alternatief. Zodat de ontwerper zich kan richten op klanten die het budget hebben voor een specialist. Iemand die maatwerk levert met het resultaat waar de klant naar zocht.

Terugkomend op de fabels die jij jezelf wijsmaakt. Of wijs hebt laten maken.

Stel jezelf bij elke overtuiging altijd de vraag: kan ik zeker weten dat dit waar is?
Als je hier geen concreet antwoord op kunt geven, bedenk dan dat het zomaar een fabel zou kunnen zijn.